Логопедичний сайт Логопедична школа Альони Король

Поради психолога

Створюємо терапевтичну казку для дитини: Як? Коли? Про що?

У перші роки життя яскраві казкові образи допомагають дитині засвоїти перший життєві уроки, отримати інформацію, яка деколи залишається в їх пам'яті назавжди. І знаючи цю особливість дитячої психіки, за допомогою спеціально створеної казки легко подолати певні проблеми в розвитку малюка.

Як відомо, деякі речі дітям простіше пояснювати за допомогою чарівних історій. У казці відразу зрозуміло, де добро, а де зло, погані вчинки героя засуджуються, хороші – винагороджуються. У головного героя завжди є шанс отримати допомогу «надприродних» сил, а головне – виправитися, подолати всі перешкоди і жити довго та щасливо.

Всі люди вміють придумувати казки і неймовірні історії. Варто засвоїти всього кілька загальних принципів і можна спробувати створити казку. Але не просту, а ... терапевтичну. 

Тож почнемо…

  • Для початку потрібно визначити проблему або ситуацію, яку необхідно опрацювати. Це може бути, наприклад, поганий сон, неуважність, агресія, жадібність, вразливість тощо. Визначивши проблему, згадуємо характерні особливості проблемної поведінки своєї дитини і записуємо їх, щоб пізніше використовувати у казці. Після того, як прояви проблемної поведінки визначені, слід проаналізувати можливі наслідки такої поведінки. Наприклад, з жадібною дитиною інші діти не захочуть дружити.
  • Тепер можна вибирати героя казки. Тут слід дотримуватися певних вимог. Герой повинен бути однієї статі і віку з дитиною, для якої придумують казку, а також вести себе подібним чином. Але ім'я йому потрібно вибрати обов'язково інше. Добре, якщо ім'я чи прізвисько героя казки буде веселе і смішне, адже гумор позитивно впливає на дитину.
  • І тільки тепер можна переходити безпосередньо до створення казки. Спочатку розповідаємо, яким щасливим був герой, поки не почав погано себе поводити. Скільки у нього було друзів, як вони до нього ставилися.
  • Далі слід описати, як герой проявляє погану поведінку в трьох різних ситуаціях. Адже казкам властиві повторення (зазвичай герой повинен відгадати три загадки, виконати три бажання, подолати три перепони) – так дитина краще засвоїть і запам'ятає казку. Необхідно показати, що з кожним поганим вчинком герой стає менш щасливим, щоб дитина зрозуміла, до чого призводить погана поведінка.
  • Наступний крок – вводимо в казку персонажа, на зразок мудрого вчителя, шановного старця або доброго чарівника. Саме він підкаже головному героєві вихід з проблемної ситуації і підштовхне його до змін, навчить, як слід поводитися.
  • У заключному етапі розповідаємо, як герой казки змінив свою поведінку, виправився і став ще щасливішим, ніж був спочатку історії.

Звісно можна створювати терапевтичні казки і за власними принципами або ж інтуїтивно. Але спочатку така шпаргалка з алгоритмом буде дуже корисною.

Увага! Не чекайте негайних результатів після «вивчення» казки. Пам'ятайте, що дітям потрібен час для обдумування інформації. Прочитайте або розкажіть казку ще раз, поставте кілька питань за змістом, подумайте разом, уважно прислухаючись до точки зору дитини. Тим більше, що в кожній казці є над чим поміркувати не тільки дітям, а й дорослим.

Бажаєте сформувати у дитини уявлення про відносність добра і зла на прикладі казки "Червона шапочка"? Читайте тут.

Теги: Поради психолога

Знайти логопеда

Знайти

Публікація на сайті

Бажаєте додати матеріал на сайт?

Публікація

Розсилка

Бажаєте бути в курсі всіх новин?

Написати нам