Логопедичний сайт Логопедична школа Альони Король

Поради психолога

Тест на визначення рівня розвитку психомоторних здібностей у дітей раннього віку

Розвиток психомоторних здібностей дітей раннього віку впливає на розвиток пізнавальної діяльності та формування багатьох необхідних дитині навичок.

Як правило, під здібностями розуміють такі індивідуальні особливості, які можуть бути умовою для успішного виконання будь-якої однієї або кількох дій. І формуються вони під час навчання і виховання.

Досліджуючи психомоторні здібності дитини, слід направити свою увагу на наступні напрямки:

  • дослідження координації рухів (точність рухів, взаємодія макро- і мікрорухів, координація рухів лівої і правої руки);
  • сенсомоторна координація (слухо-зоро-моторна);
  • просторова координація (вивчення схеми тіла, тілесного простору);
  • ритмічність (темпоритм).

Один з шляхів визначення психомоторних здібностей – спостереження за динамікою успішності в процесі розвитку дитини.

Нижче наведені приклади нескладних діагностичних методик для визначення рівня психомоторних здібностей дитини.

Копіювання малюнка

Ця методика дозволяє визначити рівень розвитку сенсомоторної координації дітей від 1 до 3 років. Для кожної вікової категорії пропонуються різні завдання. Кожне завдання передбачає 2-3 спроби.

Матеріали: аркуш паперу, простий олівець.

Вік дитини: 1 рік.

Завдання: дорослий малює олівцем кілька ліній на аркуші паперу, потім дає дитині і спостерігає, чи почне вона ним користуватися.

Оцінка: норма, якщо під час однієї з трьох спроб дитина взяла олівець і почала водити ним по аркуші паперу, незалежно від того, з'явився на ньому слід чи ні.

Вік дитини: 2 роки.

Завдання: на аркуші паперу дорослий креслить одну-дві вертикальних лінії і просить дитину зробити те ж саме. Незалежно від того, накреслить вона їх чи ні, дорослий продовжує креслити горизонтальні лінії і знову просить накреслити такі ж. Якщо дитина креслить каракулі, замість вертикальних і горизонтальних ліній, то завдання повторюється на іншому аркуші. Завдання можна виконати і у вигляді сходів або хреста.

Вік дитини: 3 роки.

Завдання: дорослий промовляє і малює: «Зараз я намалюю повітряну кульку. А ти зможеш? Намалюй і ти кульку з ниточкою». Після виконання дорослий говорить: «Тепер намалюй яблуко, але з хвостиком.» Якщо дитина не починає малювати, дорослий малює сам, а потім знову просить дитину.

Оцінка: дитина повинна створити криву замкнуту лінію і повинна чітко розуміти, де намальована кулька, а де – яблуко.

Тест на швидкість (викладання монет або ґудзиків)

Невелика коробка ставиться перед дитиною так, щоб вона могла вільно дістати до неї зігнутою в лікті рукою. Паралельно до передньої стінки коробки викладають на відстані 5 см в ряд 20 монет або ґудзиків (діаметром 2 см). За командою дитина починає якнайшвидше перекладати в коробку по одній монеті. Порядок викладання дитина вибирає самостійно. Потрібно стежити за тим, щоб монети дитина не кидала. На виконання завдання відводиться 25 секунд. Тест дитина виконує провідною рукою.

Оцінка: завдання вважається невиконаним, якщо після відведеного часу залишилися незадіяні монети. Допускається 2 спроби.

Тест на орієнтацію в схемі тіла

Завдання: дитина повинна, закривши очі, доторкнутися вказівним пальцем правої і лівої руки (по черзі) до кінчика носа.

Оцінка: завдання вважається невиконаним, якщо дитина доторкнулася не до кінчика носа, а до іншого місця, або ж спочатку доторкнулася до іншого місця, а потім до кінчика носа. Допускається 3 спроби, з них 2 повинні бути позитивними.

Тест на одночасність рухів

Завдання: дитині пропонується вказівними пальцями витягнутих рук накреслити в повітрі кола, розмір яких вибере сама дитина, але вони повинні бути однаковими для обох рук. Правою рукою слід креслити за годинниковою стрілку, а лівою – в протилежну сторону.

Оцінка: завдання вважається невиконаним, якщо дитина повертає обидві руки в одну сторону, якщо кола неправильної форми або різні за розміром. Допускається 3 спроби.

Запропоновані діагностичні методики допомагають визначити і конкретизувати ступінь сформованості певних психомоторних здібностей у дітей раннього віку, дозволяють підходити до розвитку дітей індивідуально, враховуючи як відставання, так і обдарованість, максимально враховуючи індивідуальні особливості кожної конкретної дитини.

Дізнайтесь, чи потрібна дитині в ранньому віці консультація логопеда тут.

Теги: Поради психолога

Знайти логопеда

Знайти

Публікація на сайті

Бажаєте додати матеріал на сайт?

Публікація

Розсилка

Бажаєте бути в курсі всіх новин?

Написати нам