Однина та множина у мовленні дитини: логопедичні ігри

Пропонуємо Вашій увазі логопедичні ігри для обстеження правильності вживання однини та множини у мовленні дитини, а також для подальших занять з формування та розвитку граматичної компетентності.
Про терміни та особливості формування граматично правильного мовлення у дітей читайте тут.
Рекомендуємо використовувати іграшки, або спеціально підібрані малюнки.
Завдання в іграх подаються за принципом «від простого до складного».
Логопедична гра «Один - багато»
Мета логопедичної гри: навчити дітей вживати у мовленні іменники у називному відмінку однини і множини.
Орієнтовні завдання:
- Назвати іменники в однині з опорою на зображення. Назви, хто це (зображений на малюнку\стоїть на столі)? (Бегемот, крокодил).
- Хто сидить, стоїть, біжить, лежить? (Бегемот лежить, крокодил стоїть).
- Назви усіх їх одним словом. (Тварини).
- Назви один предмет на малюнку. (Бегемот, крокодил).
- Назви багато однакових предметів. (Бегемоти, крокодили).
- Скласти речення з іменниками в однині і множині за поданими словами. Склади речення про бегемота. (Блакитний бегемот вийшов на прогулянку).
- Я буду називати один предмет, а ти – багато. Бегемот – … (бегемоти); крокодил – … (крокодили).
- Склади речення про один предмет на столі. (Бегемот читає книжку).
- Склади речення про багато предметів. (Усі крокодили зеленого кольору).
Логопедична гра «Що робить? Що роблять?»
Мета логопедичної гри: навчити дітей узгоджувати дієслова з іменниками в однині та множині у мовленні.
Орієнтовні завдання:
- Назвати предмети та їхні дії. Назви, хто це (зображений на малюнку\стоїть на столі)? Хто сидить, стоїть, біжить, лежить? (Мишеня лікує. Лев спить).
- Скласти речення. Склади речення про тих, хто стоїть, біжить, сидить, спить тощо. (Лев грає на гітарі).
- Назвати предмети та їхні дії за поданими словами. Розглянь предмети. Я буду називати дію одного предмета. А як сказати про цю дію, якщо буде багато предметів? Лев спить. – Леви … (сплять). Мишеня лікує. – Мишенята … (лікують).
Логопедична гра «Один, два, п’ять»
Мета логопедичної гри: навчити дітей узгоджувати числівники з іменниками у мовленні.
Орієнтовні завдання:
- Назвати і порахувати предмети. Назви, що намальовано (стоїть на столі). Порахуй бегемотиків. (Один бегемот, два бегемоти, три бегемоти, чотири бегемоти, п’ять бегемотів).
- Назвати кількість предметів з опорою на зображення. Скільки бегемотів? (Два бегемоти).
- Скласти речення зі словами-іменниками та словами числівниками. Розглянь бегемотиків. Скільки їх? Що вони роблять? Склади речення про бегемотів. (П’ять бегемотів вийшли на прогулянку).
За таким прикладом можна придумати і провести безліч різноманітних і корисних занять з формування та розвитку граматичної компетентності дошкільнят.
Теги: Логопедичні ігри та вправи, Граматика