Логопедичний сайт Логопедична школа Альони Король

Словник

Логопедичні прийоми, які активізують вживання нових слів у мовленні дитини

Логопедичні прийоми словникової роботи з дітьми молодшого дошкільного віку (другий-третій рік життя) можна об’єднати в дві групи: прийоми, які допомагають дитині виділити у мовленні дорослих нове слово, запам’ятати його, зрозуміти значення (це – поповнення, збагачення і уточнення словника), та прийоми, які сприяють частому вживанню слова у мовленні дитини (це – активізація словника).

Логопедичні прийоми для активізації вживання нових слів

Логопедичний прийом "Запитання"

До логопедичних прийомів, що активізують вживання нових слів, належать, перш за все, запитання. Про предмети малюків питають як в простій формі: Хто це? Що це? – так і в складнішій: У що одягнений? Що везе? Кому шиє? Чим чистить?

Про знайомі дії в знайомій обстановці (наприклад, під час виконання режимних моментів) діткам задають не тільки такі запитання: Що ти робиш? Що робить мама? Їх треба питати також про те, що вони робили, що збираються робити. Це допомагає засвоїти взаємозв’язок і послідовність дій, закріпити вміння орієнтуватись у часі.

Запитання причинно-наслідкового характеру: Чому? Коли? Як? Куди? – важкі. Проте їх обов’язково потрібно вживати, пам’ятаючи про те, що діти починають розуміти реальні відношення між предметами раніше, ніж можуть виразити це словами.

Здатність розуміти питання про якості і властивості предметів: Яка? Який? Яке? – і відповідати на них також формуються поступово.

Логопедичний прийом "Порівняння"

Порівнюючи, діти виокремлюють ознаки, якості, помічають характерне, називають те, що помітили. Проте здатність порівнювати, співставляти об’єкти у цьому віці лише починає формуватися. Малюки часто, обстежуючи предмети, «приміряють» їх, співвідносячи, наприклад, геометричну форму з відповідними отворами в розвиваючій іграшці.

Мовленнєві вправи

Вони передбачають закріплення в пам’яті малюка назв предметів, дій, якостей, відношень, кількості. Логопедичний прийом «Назви слово» використовується для активізації іменників у мовленні («Що це? Що можна прасувати? – Сорочку, плаття, штани»); дієслів (Що робить лікар, вчитель, двірник?); прикметників та інших частин мови.

Логопедичний прийом "Продовження сказаного"

Цей логопедичний прийом використовується під час читання чи розповіді знайомих текстів: казок, віршів. Наприклад: «Жили-були дід і … баба», «Пішов котик на торжок, купив котик … пиріжок», «Жив-був дід та баба, і була в них Курочка … Ряба».

Отже, навчаючи дитину активному, правильному використанню нових слів, потрібно обов’язково контролювати цей процес, що створюватиме передумови для подальшого формування та вдосконалення мовлення.

Про те, як стають «чомучками» та чому «чомучки» не ходять до логопеда читайте тут.

Теги: Розвиток мовлення, Вчимось говорити (0-3), Словник

Знайти логопеда

Знайти

Публікація на сайті

Бажаєте додати матеріал на сайт?

Публікація

Розсилка

Бажаєте бути в курсі всіх новин?

Написати нам